26. 12. 2016.

Lola i Boda


Ovo je priča o ljubavi Ive Lole Ribara i njegove vjerenice Slobode Bode Trajković. To je zasigurno jedna od najpotresnijih i najtragičnijih priča iz perioda Drugog svjetskog rata. U njoj se prepliću ljubav, odanost i spremnost na odricanje od svih ličnih sreća zarad ideala i vjere u borbu za pravedniji svijet.


Ivo Lola Ribar je rođen u porodici Tonice i Ivana Ribara, 23. aprila 1916.godine, a poginuo je 27. novembra 1943. godine na Glamočkom polju, neposredno prije polijetanja aviona kojim je trebalo da otputuje u Kairo, kao prvi diplomata nove Jugoslavije i šef prve vojne misije NOVJ.


Sloboda Boda Trajković (7.10.1918 - 9.5.1942), rođena je u porodici Svetolika i Milene Trajkovića. Lolu je upoznala kao studentkinja hemije. Neposredno pred rat Boda i Lola su planirali vjenčanje, a za 6. april 1941. godine bila je zakazana svečana večera u domu porodice Ribar, gdje su željeli da dogovore detalje radosnog događaja. Tog dana Beograd je bombardovan. Porodice Ribar i Trajković se tog dana nisu srele, niti su se ikada više okupile sa srećnim povodom i u punom sastavu.

Lola nije dozvolio Slobodi da pođe sa njim u partizane jer je vjerovao da je suviše nježna za teške uslove na frontu, a da će uz svoju porodicu biti sigurna i zaštićena. Polovinom januara 1942. godine, policija je presrela pismo koje je Lola uputio svojoj vjerenici. Uhapšena je i danima mučena u Specijalnoj policiji, gdje su pokušali da je natjeraju da napiše pismo Loli kojim bi ga namamila da dođe u Beograd. Sloboda je stavljena pred nemoguć izbor, da navede Lolu da se pojavi u Beogradu, ili da pošalje u smrt i sebe i cijelu svoju porodicu. Odlučno je odbila da izda Lolu, nakon čega je cijela porodica Trajković prebačena u zloglasni logor na Banjici gdje su 9. maja 1942. godine ugušeni u gasnoj komori.


Slijedi pismo koje je Ivo Lola Ribar napisao svojoj djevojci Slobodi Bodi Trajković:

"Najdraža, jedina moja!
Pišući ovo pismo ja se pouzdano nadam – optimista sam, kao i uvijek! – da te ono nikad neće stići već da ćemo se nas dvoje vidjeti i uvijek ostati zajedno. Jer, ovo pismo je zato i pisano.
U ovom trenutku, kada polazimo u posljednju, odlučnu etapu boja od kojeg zavisi, pored ostalog i naša lična budućnost i sreća – želim da ti kažem nekoliko prostih i jednostavnih stvari.
U mom životu postoje samo dvije stvari: moja služba našem svetom cilju i moja ljubav prema tebi, najmilija moja. Našu sreću i život koji smo htjeli nismo, kao ni milioni drugih, mogli ostvariti izolovano, već samo preko naše borbe i nase pobjede. I zato su te dvije stvari u suštini, u meni samom, jedno.
Znaj dušo, da si ti jedina koju sam volio i koju volim. Sanjao sam i sanjam o našoj zajedničkoj sreći – onakvoj kakvu smo željeli, o sreći dostojnoj slobodnih ljudi. To je jedina prava sreća, jedina koju treba željeti.
Ako primiš ovo pismo – ako dakle ja ne doživim taj veliki čas, nemoj mnogo tugovati, najdraža! U svijetu u kome budeš tad živjela, naći ćeš, uvijek živ, najbolji dio mene samog i svu moju ljubav prema tebi.
Za tebe sam siguran da će tvoj put biti prav i onakav kakav mora da bude.
Na njemu, na putu života naći ćeš osvetu i sreću.
Mnogo, mnogo te volim, jedina moja! I želim da nikad ne dobiješ ovo pismo, već da zajedno s’ tobom dočekam veliki čas pobjede. Želim da te svojom ljubavi učinim onako srećnom kao što to zaslužuješ.
Uvijek tvoj.
"
 

Korni grupi je Lolino pismo bilo inspiracija za pjesmu "Ivo Lola" koja se smatra jednim od najboljih ostvarenja ovog kultnog benda:


 

Najdraža moja, jedina moja

 
Najdraža moja, jedina moja
Ne stiglo te ovo pismo
Vjerujem u život, vidjeću te opet
Nadam se, nadaj se 

Samo borba za slobodu
Samo ljubav prema tebi
U životu mome još postoje
Nek’ u pobjedi se u jedno spoje 

Ivo Lola, Ivo Lola
Ivo Lola nije sam
S nama

Ako primiš pismo na praznik slobode
Ne daj smrti da nadjača
Živjećeš u svijetu sanjanom za dvoje
Ne tuguj, već raduj se…

Život neka put tvoj bude
Sve moje nek’ u tebi živi
Nađi osvetu i sreću nađi
Moja jedina, u sebi me nađi


Ivo Lola, Ivo Lola
Ivo Lola nije sam
S nama








(izvor: http://www.medias.rs/velike-ljubavi-velikih-ljudi-ix-ivo-lola-ribar-i-sloboda-trajkovic)


 

Nema komentara:

Objavi komentar