28. 12. 2016.

Svetlana (i Pero)


Ovo je priča o Svetlani i nekim modrim kišama nad Mostarom. Ovo je možda i najljepša poema o ljubavi i jednom gradu koja je ikada nastala kod južnih Slavena.

Prije više od pola vijeka, 1965. godine u Novom Sadu, tu pjesmu je Pero Zubac jedne noći  direktno kucao u pisaću mašinu u kancelariji Saveza omladine, na Bulevaru, koji je tada nosio ime maršala Tita, a danas Mihajla Pupina. Iz kancelarije je pjesmu odmah poslao u Zagreb, Zvonimiru Golubu, uredniku "Telegrama" koji je već u idućem broju, 8.oktobra 1965.godine objavio. Inače, to je bila rubrika "Nova imena" i uvijek je na tih pola strane velikog formata bilo po nekoliko imena. Prvi put se tada pojavio samo jedan pjesnik pošto je pjesma bila dugačka.

Inače, Zubac nije imao kopiju pesme, jer nije uspio da nađe indigo za pisaću mašinu, i da je kojim slučajem pošta pogriješila, nikada je ne bi mogao ponovo napisati. Prošlo je dosta godina prije nego što je Zubac otkrio javnosti da Svetlana zapravo nije ni postojala, već da predstavlja kompilaciju četiri mladalačke ljubavi, četiri žene...

Ni danas Zubac ne zna ni kako ni zašto se sjetio baš imena Svetlana. Valjda zbog svjetlosti Mostara, te stalne slike još koju je pamtio preko Andrića, Zuke Džumhura i svih koji su govorili na čudesan način o svjetlosti Mostara. U "Kišama" su zapravo prisutne Mirjana Živić iz Mostara, Vera Štajner iz Osijeka, Ljiljana Njanja Canić iz Beograda i Dragana iz Novog Sada, njegova kasnija supruga (umrla prije nekoliko godina).

Od svake je po nešto "ukrao", neko sjećanje ili razgovor:

  • u Mostaru, pod pećinom, Njanja je listala jednu knjigu Stefana Cvajga. Njanjina je i rečenica: "Ko je to, recimo, Zubac Pera, da baš on a ne neko drugi...". Inače, djevojka na fotografiji, na početku ovog teksta, je upravo ta Nanja. Rukopis sa fotografije je original od Pere Zupca.
  • Mirjana, Mostarska, prva pjesnikova gimnazijska ljubav "…volela je kestenje, kupili smo ga po Rondou…". Mnoge joj je pjesme napisao. Išli su u lištičkoj (širokobriješkoj) gimnaziji u isti razred.
  • Vesna, iz Osijeka, pitala je u Trpnju, "šta studiram, imam li brata, jesam li Hrvat, volim li Rilkea..."
  • Dragana, iz Novog Sada, govorila mu je "... o filmovima, o Džemsu Dinu, sve je govorila, malo tužno, malo plačljivo o Karenjini…" i "... volela je ruže, one jesenje, … kad svenu stavljala ih je u neku kutiju…"

    Dugo vremena su neki mladi i ljubavlju zaneseni iz Varaždina, Prilepa, Herceg-Novog … odnekud, dolazili u Mostar da prošetaju tamo gdje je i on Svetlanu vodio, stihovima. Događalo se, vjenčavali su se ovdje, a padale su nad Mostarom neke modre kiše...

    Rale Damjanović, sjajni recitator je godinama s "Kišama" punio dvorane Jugoslavije a snimio je i ovu ploču koja se nekada rasprodavala isti dan:




    Mostarske kiše

     U Mostaru sam voleo neku Svetlanu jedne jeseni,
     jao kad bih znao sa kim sada spava,
     ne bi joj glava, ne bi joj glava,
     jao kad bih znao ko je sada ljubi,
     ne bi mu zubi, ne bi mu zubi,
     jao kad bih znao ko to u meni bere kajsije
     još nedozrele.

     Govorio sam joj ti si derište, ti si balavica,
     sve sam joj govorio.
     I plakala je na moje ruke, na moje reči,
     govorio sam joj ti si anđeo, ti si đavo,
     telo ti zrelo šta se praviš svetica,
     a padale su svu noć neke modre kiše
     nad Mostarom.

     Nije bilo sunca, nije bilo ptica, ničeg nije bilo.
     Pitala me je imam li brata, šta studiram,
     jesam li Hrvat, volim li Rilkea,
     sve me je pitala.
     Pitala me je da li bih mogao sa svakom tako
     sačuvaj Bože,
     da li je volim, tiho me pitala,
     a padale su nad Mostarom neke modre kiše,
     ona je bila raskošno bela u sobnoj tmini
     al' nije htela to da čini,
     nije htela il' nije smela,
     vrag bi joj znao.

     Jesen je, ta mrtva jesen na oknima
     njene oči ptica, njena bedra srna,
     imala je mladež, mladež je imala,
     ne smem da kažem,
     imala je mladež, mali ljubičast,
     ili mi se čini.
     Pitala me je da li sam Hrvat, imam li devojku,
     volim li Rilkea — sve me je pitala,
     a na oknu su k'o božićni zvončići moga detinjstva
     zvonile kapi
     i noćna pesma tekla tihano niz Donju Mahalu,
     Ej, Sulejmana othranila majka.

     Ona je prostrla svoje godine po parketu.
     Njene su oci bile pune kao zrele breskve,
     njene su dojke bile tople ko mali psići.
     Govorio sam joj da je glupava, da se pravi važna,
     Svetlana, Svetlana, znaš li ti da je atomski vek,
     De Gol, Gagarin i koještarije,
     sve sam Joj govorio,
     ona je plakala, ona je plakala.

     Vodio sam je po Kujundžiluku, po aščinicama,
     svuda sam je vodio,
     u pećine je skrivao, na čardak je nosio,
     pod mostovima se igrali žmurke, Neretva ždrebica,
     pod starim mostom Crnjanskog joj govorio,
     što je divan, šaputala je, što je divan.

     Kolena joj crtao u vlažnom pesku,
     smejala se tako vedro, tako nevino,
     ko prvi ljiljani,
     u džamije je vodio, Karađoz-beg mrtav, premrtav
     pod teškim turbetom;
     na grob Šantićev cveće je odnela,
     malo plakala, kao i sve žene,
     svuda je vodio.

     Sada je ovo leto, sad sam sasvim drugi,
     pišem neke pesme,
     u jednom listu pola stupca za Peru Zupca
     i ništa više,
     a padale su svu noć nad Mostarom neke
     modre kiše,
     ona je bila raskošno bela u sobnoj tmini
     al' nije htela to da čini,
     nije htela, ili nije smela,
     vrag bi joj znao.

     Ni ono nebo, ni ono oblačje, ni one krovove,
     bledunjavo sunce izgladnelog dečaka nad Mostarom
     ne umem zaboraviti,
     ni njenu kosu, njen mali jezik kao jagodu,
     njen smeh što je umeo zabolet' kao kletva;
     onu molitvu u kapeli na Bijelom Bregu,
     Bog je veliki, govorila je, nadživeće nas;
     ni one teške, modre kiše,
     o jesen besplodna, njena jesen...

     Govorila je o filmovima, o Džemsu Dinu,
     sve je govorila,
     malo tužno, malo plačljivo o Karenjini;
     govorila je Klajd Grifits ne bi umeo ni
     mrava zgaziti,
     smejao sam se — 
    ti si glupa, on je ubica, ti si dete;
     ni one ulice, one prodavce poslednjeg izdanja
     "Oslobođenja", ni ono grožđe polusvelo
     u izlozima ne umem zaboraviti,
     onu besplodnu gorku jesen nad
     Mostarom,
     one kiše,
     ljubila me je po cele noći, grlila me
     i ništa više, majke mi,
     ništa drugo nismo.

     Posle su opet bila leta, posle su opet bile kiše,
     jedno jedino malo pismo iz Ljubljane,
     otkuda tamo,
     ni ono lišće po trotoarima, ni one dane,
     ja više ne mogu, ja više ne umem
     izbrisati.

     Piše mi, pita me šta radim, kako živim,
     imam li devojku,
     da li ikada pomislim na nju, na onu jesen,
     na one kiše,
     ona je i sad, kaže, ista, kune se Bogom
     potpuno ista,
     da joj verujem, da se smejem
     davno sam, davno, prokleo Hrista
     a i do nje mi baš nije stalo,
     klela se, ne klela,
     mora se tako, ne vrede laži.

     Govorio sam joj o Ljermontovu, o Šagalu,
     sve sam joj govorio,
     vukla je sa sobom neku staru Cvajgovu knjigu,
     čitala popodne,
     u kosi joj bilo zapretano leto, žutilo sunca,
     malo mora,
     prve joj noći i koža bila pomalo slana,
     ribe zaspale u njenoj krvi;
     smejali smo se dečacima što su skakali
     s mosta za cigarete,
     smejali se jer nije leto, a oni skaču — baš su deca,
     govorila je: mogu umreti, mogu dobiti upalu pluća...

     Onda su dolazile njene ćutnje, duge, preduge,
     mogao sam slobodno misliti o svemu,
     razbistrit' Spinozu,
     sate i sate mogao sam komotno gledati
     druge,
     bacati oblutke dole, niz stenje,
     mogao sam sasvim otići nekud, otić' daleko,
     mogao sam umreti onako sam u njenom krilu,
     samlji od sviju,
     mogao sam se pretvoriti u pticu, u vodu,
     u stenu,
     sve sam mogao...

     Prste je imala dugačke, krhke, beskrvne a hitre,
     igrali smo se buba-mara i skrivalice,
     Svetlana izađi, eto te pod stenom,
     nisam valjda ćorav,
     nisam ja blesav, hajde, šta se kaniš,
     dobićeš batine;
     kad je ona tražila — mogao sam pobeći
     u samu reku — našla bi me,
     namiriše me, kaže, odmah,
     pozna me dobro.
     Nisam joj nikad verovao,
     valjda je stalno ćurila kroz prste.
     Volela je kestenje, kupili smo ga po Rondou,
     nosila ga u sobu, vešala o končiće,
     volela je ruže, one jesenje, ja sam joj donosio,
     kad svenu stavljala ih je u neku kutiju.

     Pitao sam je šta misli o ovom svetu,
     veruje li u komunizam, da li bi se menjala
     za Natašu Rostovu, svašta sam je pitao,
     ponekad glupo, znam ja to i te kako;
     pitao sam je da li bi volela malog sina,
     recimo plavog,
     skakala je od ushićenja — hoće, hoće,
     a onda, najednom, padala je u neke tuge
     ko mrtvo voće:
     ne sme i ne sme, ni za zivu glavu, vidi ti njega, kao da je ona
     pala s Jupitera,
     ko je to, recimo, Zubac Pera, pa da baš on
     a ne neko drugi,
     taman posla, kao da je on u najmanju ruku
     Brando ili takvi.

     Govorio sam joj ti si glupa, ti si pametna,
     ti si đavo, ti si anđeo,
     sve sam joj govorio.
     Ništa mi nije verovala.
     Vi ste muškarci rođeni lažovi,
     vi ste hulje,
     svašta je govorila.
     A padale su nad Mostarom neke modre kiše...

     ... Stvarno sam voleo tu Svetlanu
     jedne jeseni,
     jao, kad bih znao s kim sada spava,
     ne bi mu glava, ne bi mu glava,
     jao, kad bih znao ko je sada ljubi,
     ne bi mu zubi, ne bi mu zubi,
     jao, kad bih znao ko to u meni
     bere kajsije, još nedozrele.

     1965.

     

    Nema komentara:

    Objavi komentar